نگاهی دقیق به معیار اصلی رئیس جمهور اصلح

نگاهی دقیق به معیار اصلی رئیس جمهور اصلح

رهبر معظم انقلاب در همه انتخابات ریاست جمهوری، ملاکهایی را برای تشخیص اصلح بیان می فرمایند. اگر کمی بیشتر دقت نماییم می فهمیم بسیاری از این ملاکها در هر دوره ای مشترک است. اما برخی ملاک ها در هر دوره ای متناسب با شرایط، اقتضائات و نیازهای آن دوره متفاوت می شود و معیار خاص و ویژه به شمار می آید. البته گاهی اوقات برخی معیارها در دوره های گوناگونی نیز مطرح می گردد اما هم از حیث فراوانی واژه کمتر بیان شده و هم تأکید کمتری به آن شده است. اما همان معیار در دوره های دیگر بیشترین واژه ها و تأکیدها را همراه داشته است.

این نکته از این رو اهمیت دارد که اولا نیاز اصلی و هدف را با بصیرت بیشتری پیدا می کنیم و در مقابل، هدف اصلی دشمن را نیز متوجه می شویم. لذا در هر دوره ای که معظم له معیار جدید و خاصی را بیان فرموده اند متوجه می شویم که هدف کنونی دشمن در حال حاضر چیست و متقابلا هدف و برنامه خود را نیز متوجه می شویم. ثانیا همانطور که ایشان تصریح نموده اند: «گاهى اوقات دولتها کارهائى میکنند که تأثیرات آن تا سالها باقى میماند؛ ... تأثیر آن در کوتاه‌مدت، در چهار سال، و در بلندمدت، گاهى در چهل سال باقى میماند.» ۱۳۹۲/۰۲/۲۵

نیاز آینده کشور را حتی تا چهل سال دیگر کشف می کنیم. همان نکته ای که ایشان دائما تأکید می فرمایند برنامه ها و اهداف نامزدها باید در راستا و چارچوب سند چشم انداز باشد.

بدیهی است که تشخیص اصلح باید طبق نیازهای کنونی همان زمان باشد. و به عبارتی اصلح نسبی است. نسبی در برابر زمان و مکان و نیازهاو... . این نکته را رهبر انقلاب فرموده اند که: «اصلح کسى است که با نیازى که شما براى جامعه مى‌فهمید، تطبیق کند و بتواند نیازهاى جامعه را برآورده سازد.» ۱۳۸۴/۰۳/۰۳ و به یقین بهترین کسی که نیاز جامعه را تشخیص می دهد امام و رهبر جامعه است که از یک نگرش کلی و مجموعی برخوردار است.

حال باید ببینیم در این دوره چه نیازهایی وجود دارد و ایشان چه ملاکهای خاصی را مطابق این نیاز مورد تأکید قرار داده اند. با بررسی فراوانی کلیدواژه های ایشان در این دوره از انتخابات و مقایسه آن با دوره های گذشته به راحتی می توان فهمید کدام ویژگی در این دوره مؤکد یا جدید، خاص و نیاز اصلی است.

رهبر حکیم انقلاب در این دوره، دو واژه «مقاومت» و «تدبیر» را مورد توجه و تأکید بیشتری قرار داده اند. و هر کدام را با انواع واژهای متفاوت بیان نموده اند. واژه هایی مانند: «ایستادگی در برابر دشمن»، «اهل استقامت»، «عقب ننشستن از اهداف انقلاب»، «مقاوم»، «با عزت»، «عدم وابستگی»، «استقلال»، «با تدبیر»، «اهل خرد جمعی»، «با برنامه بلند مدت»، «با حکمت» و... مهمترین کلیدواژه هایی است که ایشان در این دوره تأکید فراوانی نموده اند. و همه بیانگر یک هدف خاص هستند.

همچنین با نگاهی به واژه «اقتصاد مقاومتی» که ایشان سال گذشته مطرح نمودند و آن را مقابله با هدف دشمن دانستند، و نگاهی به معیار «رئیس جمهور مقاوم و مدبر» به راحتی می توانیم نیاز کنونی و آتی کشور را تشخیص دهیم.

به نظر می رسد نیاز کنونی و آتی کشور به رئیس جمهوری «مقاوم و مدبر» است تا دشمن را ناامید نموده و عزت کشور را روز افزون نماید.

لذا رهبر فرزانه انقلاب در بعد اقتصادی به نامزدها فرمودند: «سیاستهاى اقتصاد باید سیاستهاى «اقتصاد مقاومتى» باشد - یک اقتصاد مقاوم - باید اقتصادى باشد که در ساخت درونىِ خود مقاوم باشد، بتواند ایستادگى کند.» ۱۳۹۲/۰۲/۰۷

همچنین با اشاره به هدف اصلی کنونی به نامزدها توصیه نمودند: «آنچه که به افزایش قدرت درونى ملت مى‌انجامد، آنها را در شعارهایشان بگنجانند؛» ۱۳۹۲/۰۲/۲۵

توجه به سخن زیر می تواند این برداشت از بیانات رهبری را تأیید نماید. ایشان می فرمایند: «براى انتخابِ خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت. من ان‌شاءاللّه در آینده مطالبى عرض خواهم کرد؛ اما اجمالاً معیار اصلى این است که کسانى سر کار بیایند که همتشان بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدفهاى انقلاب باشد... مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگى باشند.» ۱۳۹۲/۰۲/۲۵

بنابراین، علاوه بر معیارهای همیشگی که رهبر معظم انقلاب بیان می فرمایند، دو معیار «مقاوم و مدبر» از اهمیت بیشتری در این دوره برخوردار است. و البته معیار «مقاومت» نیز مهمتر است. لذا در انتخاب کاندیدای اصلح، در کنار معیار تعهد، تقوا، انقلابی، کارآمدی، درد مردم دانستن و... به این دو معیار توجه ویژه ای نماییم. رئیس جمهوری با روحیه مقاومت در برابر استکبار.

۰ ۰ ۴ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۴)

رهرو ولایت

۱۶ خرداد ۹۲ ، ۰۵:۴۰
رای ما جلیلی

منظورتون از اصلح همان قالیباف است دیگر ؟!!
موافقم باهاتون

محسن جمشیدی کوهساری

۰۷ خرداد ۹۲ ، ۱۸:۵۰
سلام
متن خوبی بود.

نقطه سر نقد

۰۷ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۳۰
سلام بر داداش مجاهدم .... عالی بود .... با افتخار لینک میشوید

پاسخ:

۷ خرداد ۹۲، ۱۶:۵۱
سلام و رحمه الله شما رو هم لینک کردم. یا علی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی