نگاهی به تفاوت کودتاها و فتنه های آمریکایی در کشورها

نگاهی به تفاوت کودتاها و فتنه های آمریکایی در کشورها

با دقت در وضعیت کشورهای خاومیانه، به موضوع مشترکی بین همه آنها به نام «کودتا» بر می خوریم. و روشن است که تمام این کودتاها از یک اتاق فرمان مشترک یعنی آمریکا هدایت می شود.

واقعا آمریکا در بر هم زدن وضعیت سیاسی کشورها تبحر خاصی دارد. تا جایی که هر زمان بخواهد، با کودتا، نظام سیاسی کشوری و رئیس جمهور آن را تغییر می دهد.

علاوه بر نمونه های گذشته، از کشورهای کنونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایران، سوریه، عراق، مصر، ترکیه

اگر نگاهی دقیقتر به کشورهای کودتا شده نماییم، نکته مهمی را متوجه خواهیم شد. یک وجه اشتراک و یک وجه افتراق.

وجه اشتراک همه اینها این است که آمریکا فرماندهی و برنامه ریزی این کودتا ها را بر عهده داشته و اکثر کودتاها به یک شکل اجرا شده است. اما وجه افتراق آنها این است که کودتاها در برخی کشورها نتیجه می دهد و در برخی کشورها نه.

اما سؤال این است که علت اصلی این تفاوتها چیست؟

پاسخ یک جمله است، تفاوت نتیجه ها، به تفاوت وابستگی ها است.

هر چه میزان وابستگی کشورها به آمریکا بیشتر باشد نتیجه کودتا در آن سریعتر و بیشتر است. اما هر چه میزان وابستگی ها به آمریکا کمتر باشد، نتیجه کودتا نیز دیرتر و کندتر است.

شاید تعجب کنید اما هیچ جای تعجبی ندارد. چون هر کشوری که با آمریکا دوست تر است کودتا در آن بهتر اجرا شده و نتیجه داده است. حتی اگر روزی شنیدیم که آمریکا در کشورهای شرکای اروپایی خود کودتا طراحی و اجرا کرده جای هیچ تعجبی نیست.

اگر می بینیم کودتاهای آمریکایی قبل از انقلاب مانند کودتای 28 مرداد در ایران نتیجه می دهد به خاطر وابستگی نظام سیاسی آن زمان به آمریکا بوده. و اگر می بینید کودتاهای گوناگون آمریکا بعد از انقلاب اسلامی در ایران بی نتیجه است، به خاطر عدم وابستگی مطلق نظام سیاسی و رهبران آن به آمریکا است.

اگر کودتا در عراق خیلی راحت به نتیجه می رسد به خاطر شدت وابستگی صدام به آمریکاست و اگر در مصر نتیجه می دهد به خاطر وابستگی مرسی به آمریکاست. اگر در ترکیه در حال نتیجه دادن است، به خاطر وابستگی اردوغان به آمریکاست. حتی اگر سوریه که وابستگی سیاسی به آمریکا ندارد، تمام وابستگی های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را از آمریکا قطع می کرد، یقینا وضع کنونی سوریه اینگونه ادامه پیدا نمی کرد. با این حال می بینیم که سوریه هم جزء کشورهایی است که کودتا در آن بی نتیجه مانده است چون به نظام سیاسی ایران متصل است.

اما خطرناکترین کودتایی که می رفت تا ایران را نیز به تغییر نظام سیاسی منجر سازد، فتنه سال 88 بود. فتنه ای که باز هم به فرماندهی آمریکا و اسرائیل و توسط منافقانی زخم خورده و با تمام قوای جهانی به وقوع پیوست و نظام ایران را تا مرز سقوط پیش برد.

اما آنچه در نهایت باعث بی نتیجه شدن این کودتا شد، همان عدم وابستگی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا بود.

نتیجه اینکه این گوهر گرانبها ـ عدم وابستگی مطلق به آمریکا ـ را باید حفظ نماییم و باید تلاش نماییم تا این عدم وابستگی را در دیگر زمینه های اقتصادی، فرهنگی و... حفظ نماییم. که رمز پیروزی ما همین است.

این همان تأکیدهای مکرر رهبر حکیم انقلاب بر تقویت نیروی درونی و قطع وابستگی ها به بیرون است.

۰ ۰ ۱ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۱)

اسماعیلی

۱۱ دی ۹۲ ، ۱۹:۰۳
سلام برادر
تحلیل خوبی بود، البته علل دیگری هم دارد، مثلا خستگی مردم از سیاستهای اجتماعی- اقتصادی دولت وقت، بد فهمی و کج فهمی علما و خواص، عدم حضور به موقع و...
که البته خودتان بیشتر از ما می دانید
استفاده کردیم
اسماعیلی

پاسخ:

۱۴ دی ۹۲، ۲۳:۵۰
سلام و تشکر همینطور است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی