روش شناسی فهم سخنان رهبر انقلاب

روش شناسی فهم سخنان رهبر انقلاب

یکی از مسائلی که در جامعه کنونی وجود دارد فهم سخنان رهبر انقلاب و استفاده هر گروه و هر شخص از این سخنان به نفع خود است. گاهی اتفاق می افتد که گروهی از فرامتن های سخنان رهبری یا از الزامات و لایه های بعدی سخنان ایشان مطالب را استفاده و ایتناد می کنند که گروه دیگری با همین روش مطالب دقیقا برعکسی را ارائه می دهند.

آیا راهی وجود دارد که آن بخش از سخنان رهبری که به اقتضائات خاص خودش راهبردی و کلی است را درست فهمید و آن را در مصادیق و جزئیات اعمال کرد و بر خلاف منویات و مقاصد ایشان نباشد؟

این ایده در ایام نزدیک به انتخابات که هر گروهی به نفع خودش از سخنان ایشان استفاده می کنند و در جامعه رواج می دهند مهم است.
اصل این موضوع در زبان شناسی و هرمونوتیک و فهم متن بحث می شود. روش فهم قرآن، قواعد تفسیر، فقه الحدیث و... از این قبیل مباحث اند. که یک سری قواعد و اصول کلی در آنجا بیان شده است که لازم است بررسی و مد نظر باشد. اما یک سری قواعد و اصول مخصوص شخصیت خود ایشان و متناسب با سخنان ایشان است که اگر استخراج شود و یک روش اصولی ارائه گردد تا هر کسی به نفع خودش سخنان رهبر جامعه را تفسیر نکند.
به نظر می رسد چنین پژوهشی کاربردی و مورد نیاز است که البته باید از نزدیکان به رهبر انقلاب و کسانی که در بحث زبان شناسی متخصص اند کمک گرفته شود.
مثلا رهبری اگر در جایی امام خمینی و کار ایشان و آن زمان را به پیامبر خدا و بعث و آوردن دین اسلام و زمان ایشان تشبیه می کنند. بالطبع زمان خودشان می شود زمان بعد پیامبر و کار ایشان می شود مانند کار امام علی (ع). کما اینکه در سخنانی به این مطلب اشاره کرده اند.
همچنین اگر در دیدار با مسئولین فلسطینی از یک تفکر سخن می گوید که نباید افراد سازشکار وارد جریان مقاوت شوند و نفوذ کنند. بیانگر این است که این سخن ناشی از یک تفکر است لذا در بین خود ایرانی ها و اصولگراها و هر جریان مقاومتی در برابر کفر نباید افراد سازشگر وارد آن شوند.
سؤال اینکه اینگونه فهم ها مشروط به این است که رهبری در مقام بیان چنین لایه های عمیقتری در سخنان خود بوده اند و آنها را هم مد نظر داشته اند. اما اگر چنین نبوده برداشتهای اینچنینی چیزی جز استحسان نیست. بالفرض هم چنین نکته ای اثبات شود معلوم نیست همیشه بخواهند به عنوان یک سیره به آن عمل کنند و برخی زمان ها آن را فراموش نکنند یا به عمد آن را قصد نکنند.
جواب اینکه خود رهبر انقلاب بارها به واژه ها و نقش آن در انقلاب تصریح کرده اند و چون ایشان برای واژه ها اهمیت زیادی قائل هستند بالطبع خودشان هم رعایت می کنند. اما به این معنی نیست که همیشه آن را قصد کنند بلکه گاهی مخاطب اقتضا می کند که فقط به همان لایه اول بیشتر مانور داده شود تا لایه بعدی. لذا حداقل می تواند در سخنرانی های مهم این قاعده را اعمال کرد نه اینکه کلا ناکارآمد بدانیم.

در صورتی که در این زمینه مطلب یا پیشنهادی دارید خوشحال می شوم از طریق ایمیل اطلاع دهید.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی