تاریخیترین سند مبارزاتی امام خمینی (ره)
عده ای گمان میکنند سید روح الله خمینی سال ۱۳۴۲ قیام کرد. در حالیکه او حدود ۲۰ سال قبل، قیام خود را آغاز کرده بود. مهمترین سند تاریخی این سخن بیانیه سیاسی است که در سال ۱۳۲۳ شمسی در سن ۴۲ سالگی صادر کرد.
این بیانیه چند ویژگی مهم دارد:
▫️بهترین سندی که نشان می دهد امام از جوانی به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بود.
▫️در دورانی نوشته شد که همه جا را خفقان فرا گرفته بود و علیه دین و اسلام تبلیغات فراوانی می شد.
▫️بهترین دلیل بر این ادعا است که اگر ایمان و امید باشد، موفقیت قطعی است. (۳۴ سال بعد، به تحقق پیوست)
▫️باعث شد به تدریج یاران همفکر امام را دوره کنند و هسته اصلی انقلاب اسلامی را تشکیل دهند.
▪️این بیانیه را می توانید در صحیفه امام، ج۱، ص۲۱ ببینید.
❀•┈┈┈┈┈┈┈•❀•┈┈┈┈┈┈┈•❀
بسمالله الرحمن الرحیم
قالالله تعالی: «قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی»
♦️خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانۀ تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.
♦️قیام برای خداست که ابراهیم خلیلالرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده. خلیل آسا درِ علم الیقین زن / ندای «لا اُحبّ الآفلین» زن.
♦️قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق [فنای در خدا] و صَحْو [هوشیاری و بیداری] کشاند.
♦️قیام برای خداست که خاتمالنبیین (صلیاللهعلیهوآله) را یکتنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام «قابَ قوسیْن أو أدنی» رساند.
♦️خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همۀ جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.
♦️قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده.
♦️قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمۀ مشتی شهوتپرست پشت میزنشین شدند.
♦️قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد [رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند.
♦️قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
♦️قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده.
♦️قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزهگرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس درنمیآید.
♦️قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین وقانون درمملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید.
♦️قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند.
♦️قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هرچه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
♦️هان ای روحانیین اسلامی!
ای علمای ربانی!
ای دانشمندان دیندار!
ایگویندگان آیین دوست!
ای دینداران خداخواه!
ای خداخواهان حقپرست!
ای حقپرستان شرافتمند!
ای شرافتمندان وطنخواه!
ای وطنخواهان با ناموس!
♦️موعظت خدای جهان رابخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همۀ سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.
«اِنّ للّه فی أیّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها»
♦️امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیامِ اصلاحی بهترین روز است. اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزهگرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطلۀ خود کنند.
♦️امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بیسروپا [کسروی] را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیّع به امام صادق و امام غایب (روحی له الفداء) آنهمه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد.
♦️امروز چه عذری در محکمۀ خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟
♦️ای آقای محترم که این صفحات را جمعآوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کُنَد و همۀ آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشۀ مملکت به دین جسارتی میشد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام میکردند.
♦️خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه [روستا] زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند.
♦️شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بیدین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمۀ بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقهزدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سختتر شود.
«وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً اِلَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجرُهُ عَلَیالله»
۱۱ شهر جمادیالاولی ۱۳۶۳
سید روحالله خمینی
- ۰۳/۰۸/۰۳