نیش و نوش طلبگی

طلبگی و دغدغه های تمدنی

نیش و نوش طلبگی

طلبگی و دغدغه های تمدنی

سلام خوش آمدید

پیامدهای تخریب از نگاه اهل بیت (ع)

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۴:۰۰ ب.ظ

هر چه به ایام انتخابات نزدیک می شویم، مسئله ای به نام تخریب و تبیین ظهور بیشتری پیدا می کند. هر دسته و گروهی برای اینکه حقیقت را برای افکار عمومی روشن کند، خود را موظف به روشنگری و تبیین حقیقت می داند. همین مسئله باعث می شود که آسیبی به نام تخریب پیش آید.

روشن است که تبیین از نگاه اسلام امری واجب و تخریب امری حرام است. لذا هر کس کار تبیینی انجام دهد، یقینا در پیشگاه خدا مأجور است. هر کس که می‌خواهد باشد. همچنین هر کسی کار تخریبی انجام دهد یقینا مورد غضب الهی واقع می شود. هر کس که می خواهد باشد.

این موضوع را در چند قسمت بررسی می کنیم. و از خداوند می‌خواهیم به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم به دستورات الهی عمل کنیم. إن‌شاء‌الله

اگر نگاهی به آیات و روایت غیبت، تهمت، سرزنش و... بیندازیم. می‌بینیم که هر یک از تبیین و تخریب چه وعده وعیدهای مهمی را در پی دارند. همچنین چه آثار سوء تربیتی به بار می‌آورد.

در ادامه روایاتی را از ائمه (ع) ذکر می‌کنیم و در بخش‌ های بعدی (که در روزهای آینده منتشر می شود) مرز بین تبیین و تخریب را توضیح می دهیم و در بخش سوم اصول و شرایط تبیین را بررسی می کنیم.

لذا لازم است خوانندگان گرامی ابتدا این روایات را به ترتیب بخواند و بعد وارد ادامه بحث در بخش های بعدی شوند. همچنین برای طولانی نشدن این نوشته، توضیح و نکته برداری از روایات را به عهده خواننده گرامی می گذاریم.

  • قَالَ علی (ع): مَنْ ضَیَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِیحَ لَهُ الْأَبْعَدُ. (نهج البلاغة، حکمت ۱۵)

هر کس نزدیکانش او را ضایع کنند و از خود دور کنند، بیگانگان بسیار دور او را به دامان خود می‌کشانند و یاری می دهند.

  • قَالَ علی (ع): مَا کُلُّ مَفْتُونٍ یُعَاتَب‏. (نهج البلاغة، حکمت ۱۶)

اینگونه نیست که هر فریب خورده ای درخور عتاب باشد.

  • قَالَ علی (ع): أَقِیلُوا ذَوِی الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا یَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [یَدُهُ بِیَدِ اللَّهِ‏] یَدُ اللَّهِ بِیَدِهِ یَرْفَعُه‏ (نهج البلاغة، حکمت ۲۱)

از لغزش‌های جوانمردان درگذرید، که هیچ لغزنده ایاز ایشان نلغزد مگر اینکه دست خدا با او باشد و مقام او را بلند و رفیع گرداند.

  • قَالَ الْبَاقِرُ (ع): أَقْرَبُ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْکُفْرِ أَنْ یُؤَاخِیَ الرَّجُلَ عَلَى الدِّینِ فَیُحْصِیَ عَلَیْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ لِیُعَنِّفَهُ بِهَا یَوْماً مَا (الإختصاص، النص، ص227)

نزدیکترین حالت وزمان بنده به کفر، این است که با کسی برادریِ دینی کند، آن گاه خطاها ولغزشهایش را پیش خود برشمارد تا روزی به وسیله آنها او را سرزنش کند.

  •  قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا وَ مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِشَیْ‏ءٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یَرْکَبَهُ. (وسائل الشیعة، ج‏12، ص: 277)

هر کس زشت کاری وگناهی را فاش کند، مانند کسی است که آن را انجام داده است وهر که مؤمنی را به چیزی سرزنش کند، نمیرد تا خود مرتکب آن شود.

  • قَالَ علی (ع): یَا مَعْشَرَ مَنْ أَسْلَمَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ یُسْلِمْ بِقَلْبِهِ! لَا تَتَبَّعُوا عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یَفْضَحُه‏ (کافی (چ اسلامیه)، ج۲، ص۳۵۵)

ای جماعتی که به زبانْ اسلام آورده وبه دلْ اسلام نیاورده اید! به دنبال لغزشهای مسلمانان نباشید ؛ که هر کس لغزشهای مسلمانان را پی جویی کند، خداوند لغزش او را پی می گیرد وهر کس که خداوند او را عیبجویی کند، رسوایش می سازد.

  • قَالَ علی (ع): لَا تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِیکَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مَحْمِلًا (وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۳۰۲، ح 3)

هرگاه سخنی از شخصی سر زد وتو می توانی برای آن توجیه خوبی بیابی ، به آن گمان بد مبر.

  • قَالَ علی (ع): ضَعْ أمرَ أخیکَ علی أحسَنِهِ حتّی یَأتِیَکَ مِنهُ ما یَغلِبُکَ (میزان الحکمة، ج۶، ص ۵۶۷)

رفتار برادرت را به بهترین وجه آن تفسیر کن تا زمانی که کاری از او سر زند که راه توجیه را بر تو ببندد.

  • قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَایَةً یُرِیدُ بِهَا شَیْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِیَسْقُطَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَایَتِهِ إِلَى وَلَایَةِ الشَّیْطَانِ فَلَا یَقْبَلُهُ الشَّیْطَانُ. (کافی (چ اسلامیه)، ج۲، ص۳۵۸)

هر کس علیه یک مؤمن مطلبی نقل کند که بخواهد با آن او را بد نام سازد وشخصیتش را از بین ببرد، تا بدین سبب از چشم مردم بیفتد، خداوند عزّ وجلّ او را از ولایت خود به سوی ولایت شیطان اخراج کند.

  • الإمامُ الصّادقُ (ع): وقد سُئلَ : ما أدنی ما یَصیرُ بهِ العبدُ کافرا ؟ فأخَذَ حَصاةً مِن الأرضِ فقالَ ـ : أنْ یقولَ لهذِه الحَصاةِ : إنّها نَواةٌ ، ویَبْرأَ مِمَّن خالَفَهُ علی ذلکَ. (میزان الحکمة، ج۱، ص ۴۴۵)

وقتی از ایشان سؤال شد: کمترین چیزی که بنده با آن کافر می شود چیست؟ وایشان سنگ ریزه ای از روی زمین برداشت ـ فرمود : اینکه بگوید: این، یک هسته است واز هر که با این سخن او مخالفت ورزد، بیزاری جوید.

در بخش بعدی نوشته به مرز بین تبیین و تخریب می پردازیم. و به این سؤال پاسخ می دهیم که مرز بین تبیین و تخریب چیست؟ چه تفاوت‌هایی بین آن دو وجود دارد؟ چگونه تشخیص دهیم که گروهها در حال تبیین هستند یا در حال تخریب؟

نظرات (۵)

  • ذبیح الله محمدی بردبری
  • حاجتم را
    به ابروانت می بندم
    اخم هایت را که باز کنی 
    حاجتم روا می شود!
    نقش هایی از تو 
    در من غوغا میکند
    میخواهم کنارت باشم
    نه به خاطر تو
    برای آرامشم !

    سلام مهربان دوست من بدون تعارف وب ومطالب شمازیبا عالی وپرباردست مریزادسربزن 
    پاسخ:
    سلام و تشکر از محبتتان

    علیرغم مشکل جدی با نظام و با توجه به آنکه خارج از کشور بودم و علیرغم پیشنهادات فراوان و حتی تحدیدهای جدی با ایران تماس گرفتم و گفتم نمیخواهم وطن فروشی کنم بر میگردم من با شما کاری ندارم شما هم با من کاری نداشته باشید, نزدیک به یک ماه در خارج زندانی شدم. فرزندانم و همسرم هم زندانی شدند, یک در میان میگفتند میکشیمت و برگه اقامت کانادا به من میدادند اما باز زنگ زدم و تکرار کردم که نمیخواهم وطن فروشی کنم من زندگی جدیدی شروع میکنم و یکدیگر را فراموش کنیم.

    بالاخره برگشتم. بد نیست بدانید بسیجی جانبازی هستم که ارزش کارهای تحقیقاتی من اگر نگویم 10 برابر درآمد واقعی نفت حداقل به اندازه درآمد نفت درآمد داشت.

    حال حکومت چه کرد؟

    از بدو ورودم تا این لحظه صد برابر همه کسانی که در زندانها شکنجه میشوند تا این لحظه شکنجه شدم. البته اینبار فرزندان و همسرم هم شکنجه شدند. فرزند کوچکی که سلامتی خود را از دست داده.

    خوب گفتم بدانید ماهیت حکومت را از مسئولین رده متوسط بهتر میدانم چون در چنین جایگاه هایی بودم و همچنین اهداف خارجی ها را هم خوب میدانم چون بارها با ایشان در این خصوص ساعت ها بحث کردم.

    بدانید دشمن واقعی مردم ایران شما هستید که مردم ایران و جهان را به باد دروغ و تخیلات بیمار معابانه قرار داده اید.

    به نظر من اگر بجای اینکه سادیسم خود را با آزار دادن مردم آرام کنید و با توزیع ثروت مردم بین خارجی ها جند تومان به جیب بزنید به دکتر مراجعه کنید. هم درمان میشوید و آرامش پیدا میکنید و هم وقتی کارهای گذشته خود را مرور میکنید آنقدر خجالت میکشید که سعی خواهید کرد به جای دروغ پراکنی و کثافت محوری راست پراکنی و انسان محوری را پیشه کنید.

    هم مردم ایران و هم مردم جهان روی آرامش را خواهند دید و البته شرکت های نفتی و انگلیسی ها هم مجبور میشوند به حای توطئه در دیگر کشورها کار کنند و پول حلال بدست آورند.

    آرزوی شفای عاجل برای همه مسئولین حکومت ظلم و دروغ و ستم و وطن فروشی در ایران را دارم.

    پاسخ:
    بنده به سهم خودم از خدا می خواهم مشکل شما را حل کند. پاسخ جنابعالی در صحبت های خودتان بود فقط کافی است مقایسه نمایید. و این حدیث را به شما هدیه می دهم:

    لا تَسُبُّوا الناسَ فَـتَـکتَسِبُوا العَداوَةَ بَینَهُم؛

    به مردم ناسزا نگویید، که با این کار در میان آنها دشمن پیدا مى‏کنید.

    کافى، ج 2، ص 360 ح 3


  • میشه شفاعتم کنی پسرخاله
  • سلام بزرگوارازمطالبت استفاده کردیم

    وبلاگ شمادرلیست دوستدارشهداثبت شد

    التماس دعا

    پاسخ:
    با سلام و تشکر
    وبلاگ شما نیز ثبت شد.
    عالی نوشتی . بجا و مختصر ومفید . خدا خیرت بده .
    پاسخ:
    سلام و رحمه الله
    تشکر از لطفتون. موفق باشید
    sسلام
    بسیار خوشحال شدم از حضور شما و این سایت به این زیبایی و پر محتوایی
    با افتخار لینک شدید
    پاسخ:
    با سلام و تشکر
    وبلاگ حضرتعالی را هم لینک کردم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی