برکاتی که سیل با خودش آورد

برکاتی که سیل با خودش آورد

آفرینش الهی دارای قوانین و سنتهایی است که خدای متعال آنها را در این دنیا قرار داده است. یکی از این قوانین، ویژه جامعه ایمانی و انسانهایی است که مسیر توحید و ایمان را با قوت طی می کنند و خداوند آنها را دچار برکات و پاداشهای فراوانی می کند.

آیه «إن مع العسر یسرا» یکی از این قوانینی است که خداوند آن را به زیبایی به پیامبر اسلام (ص) فرموده است. وقتی به ترجمه این آیه نگاه می کنیم، بسیاری اینگونه ترجمه کرده اند که «بعد از هر سختی، آسانی است.» اما با نگاهی دقیقتر به قواعد تفسیری، ترجمه دقیقتر آیه اینگونه است «همراه هر سختی، آسانی است.»

وقتی خداوند می فرماید همراه هر سختی، آسانی است، یعنی هر سختی، همراه خودش و در دل خودش آسانی هایی دارد. یعنی وقتی انسانها دچار سختی می شوند، همراه و همزمان با آن سختی ها، یک سری آسانی هایی نیز وجود دارد. به عبارت دیگر سختی ها همیشه در کنارشان آسانی هایی هست که همزمان سراغ انسانها می آیند. به طوری که در همین حالی که سختی می بینیم، آسانی را نیز می بینیم. آسانی ها بعد از سختی ها نیست، همزمان با سختی هاست.

بلایای طبیعی، یکی از این سختی هایی است که همراه خود، آسانی های بسیاری را آورده است. سیل های امسال، اگرچه بسیار سخت و ناراحت کننده بود، اما از این قاعده مستثنا نبود. چرا که با تامل در این حوادث، آسانی ها و برکات بسیاری را همزمان و همراه با سیلها و زلزله ها می بینیم.

در این نوشتار، به برخی از این فوائد و برکات که همگی رحمت الهی است را بیان می کنیم.

  1. رشد اخلاق اجتماعی و اتحاد ملی و انسجام اسلامی:
    یکی از بنیادی ترین فضیلتهای اخلاقی در اسلام، ایثار، از خود گذشتگی، خدمت به دیگران و گره گشایی از مشکلات مومنان است. به برکت اسلام، عموم ملت ایران، مردمی هستند که این ویژگی ها در آنها ریشه دارد. به همین خاطر در اینگونه حوادث به اوج خود و شکوفایی می رسد. همدلی و اتحاد نیز در این کوران مشکلات اقتصادی (و با وجود هجمه های تبلیغاتی مسموم دشمن) نیز یکی از برکات مهم این حوادث بود. به گونه ای که بارها یاد دوران دفاع مقدس را زنده کرد و در حقیقت همان بود.
    حتی دیگر کشورهای اسلامی و مسلمانان، با ارسال کمک های خود به ایران، اوج انسجام اسلامی را به نمایش گذاشتند. تا آنجا دوستانمان در یکی از این کشورهای اسلامی می گفتند، برخی زنان، طلاهای خود را برای کمک به سیل زده های ایران فروخته اند.
  2. تغییر در روش مدیریتی کشور:
    سیل ها، روش مدیریتی کشور را تغییر دادند. مدیران را از پشت میزها به میدان کشاندند. مدیران در کمک رسانی به مردم از یکدیگر پیشی می گرفتند. بلایای طبیعی، مدیریت کشور را دچار تحول کرده است. مدیریت کشور را از حالت انفعالی و مدیریت غیر مردمی تبدیل به مدیریت میدانی و مردمی کرده است. مدیران زمانی می توانند بهتر مدیریت کنند که در کف میدان مسائل را ببینند و خودشان آنها را لمس کنند.
    بلایای طبیعی این فایده را دارد که مدیران را از حالت پشت میزی به میدان می آورد. نگاهی به بلایای چند سال اخیر در کشورمان به خوبی نشان می دهد که این بلایا چه تاثیر مهمی در نوع مدیریت کشور گذاشته است.
  3. تغییر در سیاستهای اقتصادی کشور:
    بارشهای برکت زا در یک ماه که در بسیاری از مناطق کشور کم نظیر یا بی نظیر بوده، قطعا سیاستهای اقتصادی کشور را به سمت تولید، اشتغال و توان داخلی تغییر خواهد داد و همان بشارت رهبر معظم انقلاب محقق خواهد شد که فرمودند «برخی گویندگان و نویسندگان سال ۹۸ را «سال تهدیدها» خوانده‌اند در حالی که من مطلقاً این برداشت را قبول ندارم و معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی «سال فرصتها» و «سال امکانات و گشایش» برای ملت ایران خواهد بود.» این تغییر سیاست، قطعا به شکست آمریکا منجر خواهد شد.
  4. نا امید سازی دشمنان و شکست آنان:
    یادمان نمی رود که نتانیاهو با وقاحت تمام در جلوی دوربین حاضر شد با یک جنگ روانی، مدعی بحران آب در ایران شد و وعده کمک به این بحران را برای مردم ایران داد و ادعاهای خصمانه ای علیه نظام اسلامی کرد. حال این خدای عظیم است که، نعمت و برکت خودش را به خاطر مقاومت، بر این مردم نازل کرده است.
    همچنین آمریکا که در دشمنی با مردم ایران دچار مرض بیش فعالی سیاسی شده است و هر روز جبهه دشمنی خود را تغییر می دهد بلکه مردم را نا امید کند، دچار شکست دیگری خواهد شد.
  5. تغییر موازنه در مرجعیت اجتماعی:
    بلایای طبیعی به ویژه سیل اخیر، مرجعیت اجتماعی اصناف مختلف جامعه را دچار تغییر کرد. جایگاه و مرجعیت برخی از این اصناف به دلیل نوع خدمت رسانی یا عدم خدمت رسانی، دچار تکانه هایی شده است. نارضایتی و ناامیدی مردم از برخی از این اصناف، آنها را دچار تغییر نگرشی کرده است که آغاز یک تغییر موزانه شدید بین این مراجع اجتماعی است. اعتراضات بچه گانه و لجن پراکنی های برخی سلبریتی ها به طلبه های عمامه به سر در حال خدمت، نشان از نگرانی ها از این تکانه ها و تغییرها دارد. از طرفی احمقانه ترین کار آمریکا در تروریستی خواندن سپاه، در حالیکه اقشار مختلف انقلابی در حال خدمت به مردم بودند، به این تغییر جایگاه کمک کرد.
    از طرفی پاسخ دندان شکنی بود به تمام کسانی که سعی دارند مرجعیت و محبوبیت نیروهای مومن انقلابی و روحانیت را خدشه دار کنند. حضور قشر عظیمی از طلاب و روحانیون، جوانان انقلابی و بسیجی، موکب های عزاداری و مسئولین انقلابی و دلسوز، باطل السحر تمام دشمنی های این سالهاست.
۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی